האם פטירת ילוד נחשבת רשלנות רפואית? איך ניתן להגיש תביעה

רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל שלב של הטיפול הרפואי, החל מייעוץ ואבחון ועד לאופן הטיפול עצמו. לצד הפגיעות החמורות ובחלקן אף בלתי הפיכות, שמקרי רשלנות רפואית יכולים לגרום, מקרי מוות הם המקרים הטראגיים ביותר וכאן עולה השאלה האם פטירת יילוד יכולה להיחשב אף היא כרשלנות רפואית וכיצד מגישים תביעה?

 

ניהול מיטבי של תהליך הלידה

אין ספק כי רגע הלידה הוא אחד הרגעים המרגשים ביותר בחייה של כל משפחה בכלל ובחייה של היולדת בפרט, עם הציפייה הרבה לתינוק החדש שיצטרף לחיק המשפחה, אך לצד ההתרגשות הרבה, חשוב לזכור כי תהליך הלידה הוא תהליך רפואי בעל רגישות מיוחדת וסכנות רפואיות שונות, הן לעובר עצמו והן ליולדת.

בהתאם לכך, הציפיות שלנו מגורמי הרפואה השונים המעורבים בתהליך הלידה הן שיגלו מקצועיות וערנות רבה למצבם של האם והעובר, כמו גם יכולת תגובה מהירה עם קיומו של חשש מסוים כי תהליך הלידה אינו מתנהל כשורה. כך, קיימים מגוון תהליכים רפואיים הקשורים ללידה עצמה, החל משלב החיבור למוניטור, דרך שלבי הלידה עצמה – ניהול תהליך הלידה, החלטה על ביצוע ניתוח קיסרי ועוד ועד השלבים שלאחר הלידה – תפירת הנרתיק במידת הצורך, טיפול ראוי ביילוד, הוצאת השליה וכדומה ובמידה והם אינם מבוצעים כראוי, הם בהחלט יכולים להיחשב כמקרי רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בעת פטירת יילוד

כאמור, הרגישות הרבה בתהליך הלידה מחייבת טיפול ומעקב רפואי צמוד, המתחיל עוד בתקופת ההריון, במיוחד לאור העובדה כי כל חריגה מנורמות הטיפול הסבירות, עלולות לגרור אחריהן סיבוכים רפואיים ונזקים בלתי הפיכים ובמקרי קיצון להביא אף למותו של היילוד. פטירת יילוד כתוצאה מרשלנות רפואית יכולה להיגרם כתוצאה ממגוון סוגי רשלנות רפואית – רשלנות רפואית שמקורה באי הסכמה מדעת, כמקרי רשלנות רפואית בניתוח וכל מקרה אחר בו עולה החשד כי הופרה חובת הזהירות כלפי היולדת והיילוד.

 

כיצד ניתן להגיש תביעה?

לשון החוק המתייחסת למקרי רשלנות רפואית, אינה משתמשת בהגדרה מדויקת, אלא בלשון רחבה הקובעת כי רשלנות רפואית תיחשב כאי נקיטת אמצעי זהירות שהרופא הסביר היה נוקט באותה סיטואציה. לכן, הוכחת יסוד הרשלנות ויסוד הקשר הסיבתי בין הרשלנות הרפואית למקרה פטירת היילוד, היא עניין די מורכב מבחינה משפטית. כמו כן, חשוב לדעת כי לא בכל מקרה בו נגרם נזק ליילוד או חלילה מוות, מדובר ברשלנות של מי מאנשי הצוות הרפואי שהיה מעורב בתהליך הלידה.

לפיכך, כדי להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות רפואית בלידה שהובילה בסופו של דבר לפטירת היילוד ולבסס עילה מבוססת ומוצקה שתוביל להגשת תביעה מוצלחת ופיצוי מקסימלי, חשוב ואף מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה, אשר על פי חומר הראיות וניסיון העבר, יוכל לקבוע האם אכן קיים יסוד סביר לכך שהתקיימה רשלנות רפואית ומה גובה הפיצויים אותם ניתן לדרוש.

תביעה משפטית

אולי תאהבו גם את